12 28,2022
Det nye energimerket for dekk, som har vært i bruk siden 1. mai 2021, gir en felles klassifisering av dekkenes ytelse når det gjelder rullemotstand, bremsing på våte overflater og utvendig støy. I tillegg har det indikatorer for ytelse under vanskelige snø- og isforhold. Merket hjelper forbrukerne med å ta informerte avgjørelser når de kjøper dekk, siden de enkelt kan sammenligne og velge basert på disse gitte parametrene.
Hvorfor har vi energimerker for dekk?
EU har forpliktet seg til at klimagassutslippene fra transport skal være minst 60% lavere i 2050 enn de var i 1990. Siden transport på vei utgjør omtrent 22% av EUs totale utslipp av klimagasser, er det svært viktig å redusere CO2-utslippene fra veitransport for å kunne nå disse målene. Samtidig gir merket produsenter ekstra motivasjon til å forbedre dekkene sine, for at de skal klassifiseres i toppklassen. Dette kan de oppnå ved å lage dekk som er mer drivstoffeffektive, tryggere og mer stillegående.
Hva er nytt / hva er endret?
De fem komponentene i det nye EU-dekkmerket
1. Rullemotstand/drivstoffeffektivitet
Lavere rullemotstand gir lavere drivstofforbruk. Verdiene A til E angir innvirkningen på drivstofforbruket, fra lav til høy.
2. Veigrep på vått veidekke / bremseytelse
I kategorien for «Veigrep på vått veidekke» angir klassifiseringen A til E den relative bremselengden fra kort til lang på et vått veidekke.
3. Utvendig støynivå
Utvendig støynivå måles i dB, delt inn i tre klasser, fra A til C, der A står for lavt støynivå og C for høy støyforurensing for miljøet. OBS: Utvendig støy samsvarer ikke fullstendig med innvendig støy i kjøretøyet.
4. Snøgrep
Når det er aktuelt, indikerer symbolet med tre fjelltopper og et snøfnugg (også kalt 3PMSF) at produktet er klassifisert som et dekk for bruk under vanskelige snøforhold i henhold til strenge europeiske lover (R117). Alle Vredesteins vinter- og helårsdekk har 3PMSF-merket.
5. Isgrep*
Dekkmerket på et dekk som oppfyller minimumsstandardene for ytelse på is, skal vise isgrep-piktogrammet.
* Dekk med isgrepklassifisering er spesielt utformet for kjøring på vei med is og tettpakket snø, og skal bare brukes under ekstreme værforhold. Bruk av dekk med isgrepklassifisering ved mindre krevende værforhold (for eksempel ved regn eller høyere temperaturer) kan føre til redusert ytelse, særlig når det gjelder grep på vått veidekke, dårligere håndtering og slitasje.
Produktinformasjonsark
Det nye produktinformasjonsarket (PIS) genereres i EPREL-databasen, basert på informasjonen fra dekkprodusenten. Det inneholder følgende:
EPREL-database
European Product Registry for Energy Labelling (Europeisk produktregister for energimerking), forkortet til EPREL, gjør det mulig for forbrukere å søke etter og validere energimerker og produktinformasjonsark i den verifiserte produktdatabasen. Via QR-koden på det nye EU-dekkmerket kan forbrukerne få tilgang til dekkinformasjon og laste ned all relevant informasjon.
Alle dekk og tilgjengelige størrelser må registreres av leverandører (produsenter, importører eller autoriserte representanter) før de legges ut for salg på det europeiske markedet.
Juridisk merknad
Vær oppmerksom på at din egen kjøreatferd har stor innvirkning på drivstofforbruket og veisikkerheten. I tillegg til å velge dekk ut fra merkene for kvalitet, ytelse og dekkenergi, må du kjøre på en miljøvennlig og ansvarlig måte og sjekke dekktrykket regelmessig.
Mer informasjon
Du finner mer informasjon om det nye europeiske dekkmerket på det offisielle nettstedet til Europakommisjonen.
Vanlige spørsmål – besvart av Europakommisjonen.