11 18,2022

 

Etter hvert som stadig flere bilførere velger elektriske kjøretøy, har det blitt et økt behov for dekk som er tilpasset elbiler. Rundt 50 % av europeiske elbileiere ville foretrekke et dekk som er spesielt utformet for elektriske kjøretøy. Globalt er det forventet at 10 % av alle kjøretøy på veiene vil være elektriske innen 2028, og at dette tallet vil øke til 31 % innen 2040*.

Et dekk laget for elektriske kjøretøy

Du tror kanskje at et dekk bare er et dekk. Svart og rundt, ikke sant? Likevel finnes det mange forskjellige typer dekk som er tilpasset de spesifikke behovene til bilen din og kjørestilen din. Til å begynne med finnes det sommerdekk, vinterdekk og helårsdekk for personbiler. Men også høyytelsesdekk, racingdekk, dekk for nyttekjøretøy osv. Og nå kan Vredestein, som verdens første dekkprodusent, introdusere et helårsdekk som er utviklet spesielt med tanke på helelektriske kjøretøy (BEV) og hybridkjøretøy (PHEV). Så hva gjør disse dekkene annerledes enn «vanlige» helårsdekk som Quatrac og Quatrac Pro?

Vekt

Elektriske kjøretøy er kjent for å veie mye mer enn biler som går på fossilt drivstoff. All denne vekten presser på den eneste delen av bilen som er i kontakt med veien, nemlig dekkene. Spesielt ved svinging og bremsing er kreftene på dekkene som forårsakes av kjøretøyets vekt, mye sterkere. Derfor bør dekket ha en mer solid konstruksjon og en stivere slitebanedesign. Dette forbedrer håndteringsytelsen og stabiliteten i svinger betydelig sammenlignet med vanlige dekk.

Lyd

Elektriske kjøretøy lager nesten ingen motorlyd, noe som får deg til å høre lyden fra dekkene enda bedre. Dekk som er beregnet på elektriske kjøretøy og hybridbiler, er utviklet for å gi mindre innvendig støy, men samtidig opprettholde de samme sikkerhets- og ytelsesstandardene som vanlige dekk.

Dreiemoment

Sammenlignet med kjøretøy med fossilt drivstoff har elektriske kjøretøy større dreiemoment fra begynnelsen av akselerasjonen. Dette fører til at dekk slites raskere. Et dekk som er beregnet på elektriske kjøretøy, er laget av spesialmateriale for å kompensere for denne raskere slitasjen.

Kjørerekkevidde

Alle kjenner til utfordringene med elektriske kjøretøy og begrenset kjørerekkevidde. Dekk som er beregnet på elektriske kjøretøy, er spesielt utviklet for å gi mindre rullemotstand, og dermed gjøre bilens kjørerekkevidde lenger.

 

Quatrac Pro EV

Vredestein var en av den første dekkprodusentene til å introdusere et helårsdekk, og har vært en av de ledende produsentene av helårsdekk siden 1993. Vredesteins nyeste produkt, Quatrac Pro EV, er verdens første helårsdekk som er spesiallaget for elektriske kjøretøy.

 

Fordeler og egenskaper

• lengre kjørerekkevidde for elektriske kjøretøy og hybridkjøretøy

• utformet for tyngre elbiler: 6 % bedre håndtering og økt stabilitet i svinger

• ingen kompromisser når det gjelder sikkerhet, uansett værforhold

• 15 % lavere rullemotstand på grunn av en avansert dekkblanding

• stivere belte og slitebane; egenskaper ved asymmetrisk slitebane

• sertifisert for kjøring på vanskelige snøforhold, med 3PMSF-merking

• 4 % bedre bremsing på tørt underlag

 

Quatrac-serien

Vredestein var et av de første merkene til å introdusere helårsdekk, og siden den gang har det foregått en rivende utvikling innen dette feltet, spesielt med Quatrac-serien. Mange Quatrac-dekk var banebrytende, og de beste eksemplene på dette er Quatrac 3, verdens første helårsdekk med RunFlat-teknologi, Quatrac 5, verdens første helårsdekk med hastighetsklassifisering Y, og Quatrac Pro, verdens første helårsdekk spesielt laget for UHP/UUUHP-segmentet. Med sitt nye produkt, Quatrac Pro EV, er Vredestein igjen først ute, denne gangen med det første helårsdekket spesielt tilpasset elektriske kjøretøy!

Vredestein

Motta siste nytt og oppdateringer