
Vredesteins lange fartstid
Vredestein er stolte av å være blant de eldste dekkprodusentene i verden i dag, med en historie som går over 100 år tilbake i tid.
Nyskapning er å se fremover
Vi har hatt gummi i blodet siden begynnelsen av 1900-tallet, og i likhet med nyskapning er gummi en hjørnestein i selskapet vårt. Det er dette som har gjort oss til det vi er i dag – en ledende europeisk produsent av førsteklasses dekk.
Over hundre år med førsteklasses ytelse: Vredesteins lange fartstid
Vredestein er stolte av å være blant de eldste dekkprodusentene i verden i dag, med en historie som går over 100 år tilbake i tid.
1908
Emile Louis Constant Schiff overtar Guttapercha Company i Delft (Nederland).
1909
Selskapet flytter til Loosduinen og bytter navn til N.V. Rubberfabriek Vredestein.
1910
Vredestein produserer det første sykkeldekket sitt.
1912
Vredestein produserer det første bildekket sitt.
1934
En sykkeldekkfabrikk etableres i Doetinchem.
1947
N.V. Nederlandsch-Amerikaansche-bildekkfabrikken Vredestein etableres i Enschede sammen med B. F. Goodrich.
1952
Vredestein markedsfører Profilux. Dette er det første personbildekket som er designet på huset.
1955
Vredestein blir en av de første produsentene som produserer slangeløse dekk i Europa – Profilux tubeless.
1962
Sammenslåing med N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.
1965
Lansering av Vredesteins første vinterdekk for personbiler: M&S 187.
1966
Vredestein lanserer sitt eget radialdekk med tekstilbelte for personbiler: Sprint.
1972
Sprint Steel, det første radialdekket med stålbelte, kommer på markedet.
1978
Vredestein lanserer det første reflekterende sykkeldekket.
1979
Lansering av Space Master, et unikt sammenleggbart reservedekkonsept for personbiler.
1979
Lansering av Vredestein Snow+. Dette vinterdekket for personbiler får raskt et godt omdømme og legger til rette for Vredesteins lederposisjon på markedet for vinterdekk.
1991
Lansering av Quatrac – Vredesteins første helårsdekk for personbiler.
1993
Lansering av racerdekket Vredestein Fortezza. Leontien Zijlaard-van Moorsel vinner umiddelbart verdensmesterskapet i sykling med dette dekket.
1995
Lansering av Snowtrac. Dette er det første dekket med avansert silisiumteknologi.
1996
Vredestein lanserer Wintrac, et vinterdekk for personbiler som egner seg for høyere hastigheter.
1997
Lansering av Traxion/Traxion+, det første traktordekket i 65-70-serien.
1997
Vredestein starter et samarbeid med den italienske designeren Giugiaro.
1999
Lansering av Flotation Pro, det første radialredskapsdekket.
1999
Lansering av Sportrac, verdens første dekk designet av den italienske bildesigneren Giugiaro.
2001:
Vredestein lanserer Sprint Classic, et dekk for klassiske biler.
2004
Olympisk gullmedalje i landeveissykling (temporitt) for Leontien Zijlaard-van Moorsel som syklet på Fortezza Pro TriComp-dekk.
2004
Lansering av det første Vredestein-bildekket med hastighetsindeks Y for hastigheter over 270 km/t.
2005
Lansering av Wintrac xtreme, det første vinterdekket med høy ytelse og hastighetsindeks W. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.
2006
Vredestein lanserer et dekk med ekstremt høy ytelse for personbiler: Ultrac Sessanta.
2006
Store seire for Cadel Evans and Robbie McEwen i Tour de France, der de sykler på Vredestein Fortezza-dekk.
2007
Jakob Fuglsang blir verdensmester i terrengsykling ved å sykle på Vredestein Black Panther-dekk.
2007
Quatrac 3 er det første helårsdekket med RunFlat-teknologi. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.
2009
Vredestein kjøpes opp av den globale dekkprodusenten Apollo Tyres Ltd.
2012
Utvidelse av produksjonskapasiteten til landbruksdekk. Årsaken er den raskt økende etterspørselen etter Vredesteins landbruksdekk fra OE- og ettermarkedet.
2013
«Air Master by Vredestein» – Vredestein utvikler en unik uttrekkbar frontspoiler for premium-sportsbiler sammen med en anerkjent tysk bilprodusent. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.
2013
Lansering av det første dekket til innhøstingsmaskiner med Vredestein F+-teknologi (IF): Traxion Cereall.
2013
Wintrac xtreme S med hastighetsindeks Y for hastigheter på opptil 300 km/t blir lansert.
2014
Lansering av Quatrac 5, det første helårsdekket med hastighetsindeks Y. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.
2014
Enschede-anlegget oppgraderes med en ny tandemmikser.
2015
Vredestein lanserer Traxion Harvest, som er en ny serie dekk for innhøstingsmaskiner.
2015
Lansering av nye landsbruksindustridekk for teleskopiske lastere og landbruksindustrielle bruksområder: Traxion Versa og Endurion.
2015
Vredestein Traxion+ og TraxionXXL godkjennes av det tyske forskningsinstituttet DLG etter omfattende testing.
2015
«Air Master by Vredestein» får internasjonal anerkjennelse i form av en prestisjefylt DKG Product Award (produktpris) i løpet av International Rubber Conference (Den internasjonale gummikonferansen).
2016
Åpning av et FoU-senter dedikert til originalprodusenter i Frankfurt og en tredobling av investeringer i FoU.
2017
Åpning av ny fabrikk i Ungarn.
Særstilling innen dekk for klassiske biler
Moderne teknologi og klassisk design er de viktigste egenskapene til dekkene som Vredestein har utviklet for det voksende markedet for årgangsbiler. Takket være Vredestein Classic-programmet står vi i særstilling i dette segmentet. Med dekkvelgeren vår kan du raskt finne det riktige dekket for enhver årgangsbil eller moderne klassiker.
Imponerende portefølje
Siden oppstarten med produksjon av sykkeldekk, har porteføljen vår utvidet seg noe enormt, med et imponerende utvalg førsteklasses dekk for personbiler så vel som industri- og landbrukssektoren.
Europeisk
Som en produsent av førsteklasses dekk midt i Europa, har vi en enestående mulighet til å forstå nøyaktig hva markedet forventer av oss. Nyskapning har alltid vært viktig for oss, og det internasjonale FoU-senteret vårt i Enschede utvikler og tester dekk som stadig vinner internasjonale tester.
Ekspansjon
Alt er tilrettelagt for fremtidig vekst. Vi har brukt de aller nyeste produksjonsteknikkene ved fabrikken vår i Enschede, startet nære samarbeid med bilprodusenter, åpnet et nytt kontor i Frankfurt og utvidet produksjonskapasiteten vår i Ungarn. Ved å drive selskapet fra nøkkelposisjoner nær partnerne våre i Europa, har vi som mål å forutse behovene til bilmarkedet enda bedre i årene som kommer.