Vredesteins lange fartstid

Vredesteins lange fartstid

Vredestein er stolte av å være blant de eldste dekkprodusentene i verden i dag, med en historie som går over 100 år tilbake i tid.

Nyskapning er å se fremover

Vi har hatt gummi i blodet siden begynnelsen av 1900-tallet, og i likhet med nyskapning er gummi en hjørnestein i selskapet vårt. Det er dette som har gjort oss til det vi er i dag – en ledende europeisk produsent av førsteklasses dekk.

Over hundre år med førsteklasses ytelse: Vredesteins lange fartstid

Vredestein er stolte av å være blant de eldste dekkprodusentene i verden i dag, med en historie som går over 100 år tilbake i tid.

1908

Emile Louis Constant Schiff overtar Guttapercha Company i Delft (Nederland).

1909

Selskapet flytter til Loosduinen og bytter navn til N.V. Rubberfabriek Vredestein.

1910

Vredestein produserer det første sykkeldekket sitt.

1912

Vredestein produserer det første bildekket sitt.

1934

En sykkeldekkfabrikk etableres i Doetinchem.

1947

N.V. Nederlandsch-Amerikaansche-bildekkfabrikken Vredestein etableres i Enschede sammen med B. F. Goodrich.

1952

Vredestein markedsfører Profilux. Dette er det første personbildekket som er designet på huset.

1955

Vredestein blir en av de første produsentene som produserer slangeløse dekk i Europa – Profilux tubeless.

1962

Sammenslåing med N.V. Rubberfabrieken Havea Raalte.

1965

Lansering av Vredesteins første vinterdekk for personbiler: M&S 187.

1966

Vredestein lanserer sitt eget radialdekk med tekstilbelte for personbiler: Sprint.

1972

Sprint Steel, det første radialdekket med stålbelte, kommer på markedet.

1978

Vredestein lanserer det første reflekterende sykkeldekket.

1979

Lansering av Space Master, et unikt sammenleggbart reservedekkonsept for personbiler.

1979

Lansering av Vredestein Snow+. Dette vinterdekket for personbiler får raskt et godt omdømme og legger til rette for Vredesteins lederposisjon på markedet for vinterdekk.

1991

Lansering av Quatrac – Vredesteins første helårsdekk for personbiler.

1993

Lansering av racerdekket Vredestein Fortezza. Leontien Zijlaard-van Moorsel vinner umiddelbart verdensmesterskapet i sykling med dette dekket.

1995

Lansering av Snowtrac. Dette er det første dekket med avansert silisiumteknologi.

1996

Vredestein lanserer Wintrac, et vinterdekk for personbiler som egner seg for høyere hastigheter.

1997

Lansering av Traxion/Traxion+, det første traktordekket i 65-70-serien.

1997

Vredestein starter et samarbeid med den italienske designeren Giugiaro.

1999

Lansering av Flotation Pro, det første radialredskapsdekket.

1999

Lansering av Sportrac, verdens første dekk designet av den italienske bildesigneren Giugiaro.

2001:

Vredestein lanserer Sprint Classic, et dekk for klassiske biler.

2004

Olympisk gullmedalje i landeveissykling (temporitt) for Leontien Zijlaard-van Moorsel som syklet på Fortezza Pro TriComp-dekk.

2004

Lansering av det første Vredestein-bildekket med hastighetsindeks Y for hastigheter over 270 km/t.

2005

Lansering av Wintrac xtreme, det første vinterdekket med høy ytelse og hastighetsindeks W. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.

2006

Vredestein lanserer et dekk med ekstremt høy ytelse for personbiler: Ultrac Sessanta.

2006

Store seire for Cadel Evans and Robbie McEwen i Tour de France, der de sykler på Vredestein Fortezza-dekk.

2007

Jakob Fuglsang blir verdensmester i terrengsykling ved å sykle på Vredestein Black Panther-dekk.

2007

Quatrac 3 er det første helårsdekket med RunFlat-teknologi. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.

2009

Vredestein kjøpes opp av den globale dekkprodusenten Apollo Tyres Ltd.

2012

Utvidelse av produksjonskapasiteten til landbruksdekk. Årsaken er den raskt økende etterspørselen etter Vredesteins landbruksdekk fra OE- og ettermarkedet.

2013

«Air Master by Vredestein» – Vredestein utvikler en unik uttrekkbar frontspoiler for premium-sportsbiler sammen med en anerkjent tysk bilprodusent. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.

2013

Lansering av det første dekket til innhøstingsmaskiner med Vredestein F+-teknologi (IF): Traxion Cereall.

2013

Wintrac xtreme S med hastighetsindeks Y for hastigheter på opptil 300 km/t blir lansert.

2014

Lansering av Quatrac 5, det første helårsdekket med hastighetsindeks Y. Vredestein er den første merkevaren i verden til å lansere denne typen produkt.

2014

Enschede-anlegget oppgraderes med en ny tandemmikser.

2015

Vredestein lanserer Traxion Harvest, som er en ny serie dekk for innhøstingsmaskiner.

2015

Lansering av nye landsbruksindustridekk for teleskopiske lastere og landbruksindustrielle bruksområder: Traxion Versa og Endurion.

2015

Vredestein Traxion+ og TraxionXXL godkjennes av det tyske forskningsinstituttet DLG etter omfattende testing.

2015

«Air Master by Vredestein» får internasjonal anerkjennelse i form av en prestisjefylt DKG Product Award (produktpris) i løpet av International Rubber Conference (Den internasjonale gummikonferansen).

2016

Åpning av et FoU-senter dedikert til originalprodusenter i Frankfurt og en tredobling av investeringer i FoU.

2017

Åpning av ny fabrikk i Ungarn.

Særstilling innen dekk for klassiske biler

Moderne teknologi og klassisk design er de viktigste egenskapene til dekkene som Vredestein har utviklet for det voksende markedet for årgangsbiler. Takket være Vredestein Classic-programmet står vi i særstilling i dette segmentet. Med dekkvelgeren vår kan du raskt finne det riktige dekket for enhver årgangsbil eller moderne klassiker.

Imponerende portefølje

Siden oppstarten med produksjon av sykkeldekk, har porteføljen vår utvidet seg noe enormt, med et imponerende utvalg førsteklasses dekk for personbiler så vel som industri- og landbrukssektoren.

Europeisk

Som en produsent av førsteklasses dekk midt i Europa, har vi en enestående mulighet til å forstå nøyaktig hva markedet forventer av oss. Nyskapning har alltid vært viktig for oss, og det internasjonale FoU-senteret vårt i Enschede utvikler og tester dekk som stadig vinner internasjonale tester.

Ekspansjon

Alt er tilrettelagt for fremtidig vekst. Vi har brukt de aller nyeste produksjonsteknikkene ved fabrikken vår i Enschede, startet nære samarbeid med bilprodusenter, åpnet et nytt kontor i Frankfurt og utvidet produksjonskapasiteten vår i Ungarn. Ved å drive selskapet fra nøkkelposisjoner nær partnerne våre i Europa, har vi som mål å forutse behovene til bilmarkedet enda bedre i årene som kommer.